שרשרת השרות - פה קבור הכלב!

*מאת ד"ר אמיר פלינט-גור
 
שרשרת השרות היא מושג מרכזי ובעל חשיבות רבה בתחום שיווק השרותים.  לעיתים קרובות מנהלי שיווק נוטים שלא ליחס להיבט
זה את מלוא תשומת ליבם וכך פוגעים ביכולת השיווקית של ארגונם.

מהי שרשרת שרות?

שרשרת שרות הינה אוסף  שרותים פנימיים הניתנים בין מחלקות שונות  או בין בעלי תפקידים  שונים בתוך הארגון ומחוצה לו, לשם
מתן  שרות  ללקוח  החיצוני.  כלומר  הלקוח  הפונה  לשם  קבלת  שרות  מפעיל כהדק  ("טריגר")  את  שרשרת  השרות  הארגונית.
 
שרשרת שירות
 
כדוגמה, לקוח הפונה  לסוכן הביטוח שלו  לשם תביעת חברת ביטוח על נזק  שנגרם לרכבו מפעיל שרשרת  שרות סבוכה הכוללת
הן גורמים  פנימיים בחברת הביטוח  (מחלקת תביעות, הנהלת חשבונות וכו')  והן 
גורמים חיצוניים לחברה  (סוכן הביטוח והשמאי).
שביעות  רצונו  של הלקוח  תלויה בתפקוד  השרשרת כולה - דהיינו הלקוח  בוחן את  משך קבלת  ההחזר הכספי  ללא  אבחנה בין
הגורמים (החוליות השונות בשרשרת).
 
שרשרת שרות היא מנגנון תפעולי הגיוני ונדרש במרבית הארגונים, אלא,  שמנגנון זה יוצר לא אחת בעיות וכשלים.  מנסיוני בעבודה
בארגונים רבים,  חלק ניכר מחוסר שביעות רצון הלקוח  מקורו באי-תפקוד יעיל ומוכוון לקוח  של שרשרת השרות.  בעיה נפוצה היא
נתק המתרחש בין חוליות השרשרת העלול לגרום נזק מול הלקוח 
הסופי.  נתקים אלה באים לידי ביטוי בהיבטים רבים,  כגון: לקוח
ה"נופל בין הכסאות",  תקשורת  לקויה  בין חוליות  השרשרת,  
התמשכות  יתרה  של  התהליך  ואי-הבנת  ציפיות  הלקוח  בחוליות
האחוריות של השרשרת.
 
האם שרשרת השרות היא בעיה שיווקית?
בהחלט!!!
 
תפקידו הקלסי של מנהל השיווק אינו כולל אחריות על שרשרות שרות מהסוג שתוארו. אולם, בארגונים המשווקים ומייצרים שרותים
שרשרת  השרות  היא  כלי  שיווקי  מהותי  ומנהל  השיווק  המודרני  חייב  להתייחס  לנושא  כחלק  אינטגרלי  מתפקידו.  זאת משום
ששרשרת שרותית  בעייתית עלולה ליצור השלכות  בעלות  אופי שיווקי מובהק,  כגון  חוסר  שביעות  רצון לקוחות,  פגיעה בתדמית,
הפחתת נאמנות, הפצת תקשורת שלילית מפה לאוזן וכדומה.
 
כמו כן, לעיתים,  שרשרת  שרות  ומאפייניה  מהווים  את הבסיס  לבידול  ולתחרות  שיווקית  בין ספקים.  כך למשל,  עיקר התחרות
והבידול בין חברת  ה"ביטוח הישיר"  ובין שאר חברות הביטוח  נסוב סביב היתרונות המוצעים  ללקוח בשרשרת  שרות קצרה  (ללא
הסוכן) מול שרשרת שרות ארוכה יותר (הכוללת סוכן).
 
כלומר,  לעיתים בעיה  שיווקית טהורה מקורה בבעיה בשרשרת השרות,  ומכאן שבעיה שיווקית בתחום השרותים  עשויה למצוא את
פתרונה באמצעות ניתוח תהליכי וארגוני המטפל בשרשרת השרות.  אם כך, 
מנהלי השיווק בסקטור השרותי חייבים להיות מעורבים
בזיהוי שרשרות  שרות ובהנעת הגורמים  השונים בארגון  להשגת יעול  ושיפור בשרשרת השרותית  לטובת התהליך השיווקי הכללי.

כיצד משפרים שרשרות שרות?

שיפור תפקוד שרשרות השרות יעשה בשלבים הבאים:
  • זיהוי השרשרת - לכאורה נשמע פשוט וקל,  בפועל משימה  לא קלה כלל ועיקר.  לעיתים קרובות  ארגוני שרות  לא מודעים
    לשלל שרשרות  השרות המופעלות  בהם מול הלקוח החיצוני.  יתרה מזאת,  גורמים  שונים בארגון  עלולים לתפוס  שרשרות
    שונות מול  אותן פעולות לקוח חיצוני.  שיטת זיהוי השרשרות הינה  איתור תחילה  של כל פעולות הלקוח  החיצוני המבוצעות
    מול הארגון (כגון: הנפקת פוליסה, תביעה וכו'). מול כל ארוע שכזה יש לפרוס את השרשרת השרותית הכוללת  את הגורמים
    המעורבים בה ואת התוצרים הזורמים בינהם.

     
  • מינוי אחראי לשרשרת - לכל שרשרת שרות יש למנות אחראי.  תפקידו של אחראי השרשרת לבקר,  לפקח ולתאם את אופן
    פעולתה.  דהיינו,  על אחראי השרשרת  להיות מסוגל  לזהות בכל  שלב באיזה  חוליה בשרשרת  מצוי הטיפול בכל לקוח, וכן
    עליו לבחון  ולמדוד את  איכות תפקוד כלל השרשרת.  בשרשרת  שהוצגה  בדוגמה  לעיל,  סביר להניח  שמחלקת התביעות
    תהיה אחראית  על שרשרת השרות הנובעת מפעולת תביעת הלקוח.  שרשרת שרות ללא אחראי מוגדר וידוע לכולם (לעיתים
    כולל הלקוח) היא שרשרת שרות אשר לא תיטיב לתפקד.

     
  • אפיון ויעול ממשקי השרות בשרשרת - כל  ממשק  שרות  (קשר  בין  גורמים  בתוך השרשרת)  חייב  להבחן  בקפידה. יש
    לבחון בכל ממשק שכזה  (למשל בין השמאי ומחלקת התביעות)  מהם התוצרים הזורמים  בין הגורמים  (כגון  טופס  שמאות
    וכו'),  כיצד מונעים "נפילה" של הלקוח בין חוליות,  ומהם מדדי השרות המאפיינים כל ממשק שכזה  (למשל,  מהו משך הזמן
    שבו נדרש השמאי לספק דו"ח הערכת נזק).

     
  • בחינת  תפקוד  כלל  השרשרת - שרשרת  השרות  מתפקדת  כסך  כל  מרכיביה:   נותני  השרות  השונים  ומפגשי  השרות
    המבוצעים ביניהם. על מנהל השיווק לבחון האם תפקוד השרשרת כולה תואם את ציפיות וצרכי הלקוח, שכן אם לא כן צפויה
    לארגון בעיה שיווקית.  כך למשל, סביר להניח שהלקוח לא יהיה  שבע רצון כאשר שרשרת הטיפול בתביעה  (בדוגמה לעיל)
    אינה עומדת בצפיותיו לגבי משך ההמתנה עד לקבלת ההחזר הכספי.  משך זה נובע ממשכי השרות בתוך השרשרת. אי לכך,
    חובה לבחון  את תפקוד השרשרת  כולה מנקודת ראותו  של הלקוח,  ובהתאם  לכך לאתר  את המרכיבים  שיש לשפר ולחזק
    בכדי להשיג את שביעות רצונו.

סיכום

כולנו מכירים  את הפתגם:  "חוזקה  של שרשרת הוא  כחוזק החוליה  החלשה ביותר".  פתגם זה נכון ביותר גם בהתייחס לשרשרות
שרות. כל מנהל המבקש לשפר את שביעות רצון לקוחותיו יטיב לעשות אם יבחן היטב את שרשרות השרות בארגונו.  שרשרות אלה,
המערבות גורמים שונים בארגון,  הן מקור לבעיות שרותיות רבות ורק בחינה,  ניתוח ושיפור מתמיד של תפקודן  עשוי להביא לשיפור
איכות השרות שמספק הארגון.