בלוג 4: מחסומי מעבר

*מאת ד"ר אמיר פלינט-גור
 
כל חברה  שואפת לשמר  את לקוחותיה – כלומר  שיהיו  נאמנים לה לעד.  יתרונות הנאמנות ברורים
וידועים. הדרך להשגת האינה כה פשוטה.

 
על מנת לשמר לקוחות  יש להפעיל  אסטרטגיית  "גזר ומקל"  – כלומר,  מצד אחד להציע הטבות
ויתרונות ללקוח הנאמן ("גזר") ומצד שני להקשות עליו את המעבר ("מקל").
 
השילוב בין  שתי הגישות  חיוני  שכן גישה  אחת  אינה  מספקת  - הסתמכות על מתן  "גזרים" בלבד
בעייתית,  שכן מתחרה יכול להבטיח  "גזרים"  טעימים יותר... ומנגד הסתמכות  על "מקלות"  בלבד
בעייתית  אף היא  שכן במצב כזה לקוחות  נוטים להרגיש  שבויים  ומתוסכלים וכתגובה  הם נעשים
אינטנסיביים ביותר בהפצת תקשורת שלילית מפה לאוזן.
 

בגזרת ה"גזרים" נכללים.....

  • שביעות רצון גבוהה של לקוחות ממוצרי ושרותי החברה (קשה לשמר לקוחות בלתי-מרוצים...)
  • מערכת יחסים והיכרות  הדדית בין הלקוח  ובין נציגי הפירמה  (מוזג בבר, בנקאי, רופא שיניים,
    מנהל תיק לקוח וכו')
  • צבירת הטבות במועדוני לקוחות / תוכניות נאמנות
 

"מקלות" הן כל אותן עלויות שיחולו על הלקוח באם יחליט להחליף ספק... ובהן:

  • עלות יציאה – קנס או הפסד כספי הכרוך בביטול עסקה, סיומה לפני הזמן, וכו'.
  • עלות  חיפוש  ספק  חדש  (זמן  ומאמץ)  והוצאות  המעבר  (כגון  הוצאות  מעבר  דירה / משרד
    המעכבות החלטה).
  • מוצרים משלימים אשר יהיה צורך להחליף גם אותם בעת החלפת ספק.

ובמיוחד בסביבת השיווק העסקית (B-2-B):

  • הוצאות הכרוכות בלימוד / הכשרה  של הספק החדש,  מערכותיו  וכו',  ולעיתים הפסד תפוקה
    עקב כך (למשל החלפת
    מערכת הפעלה בארגונים).
  • הפסד התאמות ייחודיות  שנעשו  עבור הלקוח  (אופייני לתחום העסקי,  למשל הפסד התאמות
    תוכנה המבוצעות בהתאם לצרכים הספציפיים של הלקוח).

שימור נבון ישלב, כאמור, בין "גזרים" ובין "מקלות" על-ידי יישום:

  • חוזים ארוכים טווח
  • מועדוני לקוחות / תוכניות נאמנות
  • מכירת מוצרים משלימים  (Cross sales) – אשר מגבירים  פדיון לפירמה ומפחיתים סיכויי עזיבה
  • חיבור והתאמת תשתיות מול  הלקוח
  • בניית ממשקים יעודיים / מותאמים ללקוח
  • יצירת מערכת יחסים הדוקה בין נציגי הפירמה ונציגי הלקוח
 
בהצלחה....
הוסף תגובה